وزیر دادگستری: اولویت ما، حفظ منافع ملی در اسناد بین المللی است

چهل و دومین نشست شورای ملی سیاستگذاری مالکیت فکری برگزار شد.

به گزارش تیتروز به نقل از وزارت دادگستری، چهل و دومین نشست شورای ملی سیاستگذاری مالکیت فکری به ریاست امین حسین رحیمی وزیر دادگستری و با حضور اعضای این شورا در محل وزارت دادگستری تشکیل شد.

بررسی مواضع نهایی و ترکیب هیات مذاکره کننده کشورمان برای شرکت در کنفرانس دیپلماتیک سازمان جهانی مالکیت فکری برای تصویب سند حقوقی بین المللی حمایت از مالکیت فکری، منابع ژنتیک و دانش سنتی و همچنین برگزاری جشنواره اقتصاد دانش بنیان و نوآور «ایران دانا» با همکاری صوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری دو موضوع مهمی بود که در این نشست به بحث و تبادل نظر گذاشته شد.

امین حسین رحیمی وزیر دادگستری در این نشست، ضمن تقدیر از اقدامات صورت گرفته توسط دستگاه های عضو شورای ملی سیاستگذاری مالکیت فکری، بهترین و مهمترین فایده یک اختراع، ایده خلاقانه و نوآورانه را تولید ثروت و ایجاد منفعت برای صاحب ایده وهمچنین جامعه برشمرد و افزود: منفعت اقتصادی و ایجاد ثروت و ارزش افزوده از ناحیه ایده های خلاقانه و اختراعات، مهمترین دلیل ماندگاری و توسعه آن برای شخص و جامعه است، لازم است در این زمینه ضمن تحرک بیشتر، همه تلاش خود را به کار بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه معیار و هدف در برگزاری جشنواره ها باید طرح محتوا و تمرکز بر آن باشد افزود: باید توجه داشت محتوا و هدف اصلی در برگزاری جشنواره تحت تاثیر و در حاشیه ظواره و تشریفات قرار نگیرد، معرفی الگوهای موفق و ترویج و شناسایی آنها در جامعه باید به عنوان یک اصل مهم و ارزشمند مد نظر باشد.

تاکید بر رعایت الزامات داوری عادلانه در جشنواره اقتصاد دانش بنیان و نوآور و همچنین اطلاع رسانی جامع و هدفمند برای آگاهی همه ذینفعان و شرکت های ذیربط برای حضور در این جشنواره از دیگر نکاتی بود که وزیر دادگستری بر آن تاکید داشت.

رحیمی در در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به مباحث و نظرات مطرح شده در خصوص کنفرانس دیپلماتیک سازمان جهانی مالکیت فکری برای تصویب سند حقوقی بین المللی حمایت از مالکیت فکری، بر دقت نظر و تامل ویژه نمایندگان عضو شورای ملی سیاستگذاری مالکیت فکری و بررسی همه جانبه موضوعات فنی و حقوقی تاکید کرد و اظهار داشت: آرا و نظرات کارشناسی در ابعاد حقوقی و فنی باید به طور ویژه و خاص مورد توجه قرار گیرد تا در مجامع و اسناد بین المللی خسارت و ضروری متوجه منابع کشورمان نشود.

وی با اشاره به اینکه صرف حضور نمایندگان کشورمان در برخی کنوانسیون های بین المللی، تامین کننده منافع کشورمان می باشد افزود: در مواردی که موضوع تنظیم و نگارش سند یک کنوانسیون بین المللی مطرح است، تاثیرگذاری و حضور موثر و قوی نمایندگان کشورمان برای لحاظ منافع و ملاحظارت کشورمان در نگارش بسیار مهم است، باید با حضور فعال و رایزنی سازنده و فعال با کشورهای همسو و همچنین ارایه استدلال و دلایل قوی حقوقی و فنی، منافع ملی کشورمان حفظ شود.

وزیر دادگستری گفت: حفظ منافع ملی در اسناد بین المللی بعنوان یک اولویت مطرح است، با توجه به اینکه ایران از جمله مهمترین و ارزشمندترین ذخایر ژنتیک جهان به شمار می رود، ضرورت دارد با لحاظ نظرات کارشناسی و فنی و اخذ نظرات همه صاحبنظران و متخصصین امر، ایرادات موجود در سند مورد نظر تا حد امکان رفع و ملاحظات و نظرات کشورمان برای تامین منافع ملی در سند گنجانده شود.

در ابتدای این نشست، موضوع بررسی مواضع نهایی و ترکیب هیات مذاکره کننده کشورمان برای شرکت در کنفرانس دیپلماتیک سازمان جهانی مالکیت فکری برای تصویب سند حقوقی بین المللی حمایت از مالکیت فکری، منابع ژنتیک و دانش سنتی به بحث و تبادل نظر گذاشته شد. همچنین نمایندگان صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و معاونت مالکیت فکری وزارت دادگستری، گزارشی از روند فعالیت ها و تمهیدات برگزاری اولین جشنواره اقتصاد دانش بنیان و نوآور «ایران دانا» ارایه کردند.

این جشنواره قرار است تا نیمه تیرماه 1403 در سطح ملی و با حضور شرکت ها و موسسات دانش بنیان و نیز شرکت های دارای فناوری های پیشرفته برگزار شد.

محمدصادق آزمندیان مدیرکل حمایت از مالکیت صنعتی و ذخایر ژنتیک وزارت دادگستری در ابتدای این نشست و در سخنانی اظهار داشت: سه گروه آسیا و اقیانوسیه (شامل ایران)، گرولاک (کشورهای آمریکای لاتین) و کشورهای آفریقایی خواستار تصویب این سند و ایجاد یک نظام حقوقی مشخص و معتبر برای جلوگیری از بهره کشی گروه کشورهای اروپایی و آمریکا (و به طور کلی کشورهای توسعه یافته) از منابع ژنتیک سایر کشورها و دفاع از حقوق مالکیت فکری خود هستند.

آزمندیان افزود: هنر ما همسو کردن عقاید و ملاحظات کشورهای مختلف برای مذاکره و هنجارسازی بین المللی است. خوشبختانه اعضای تیم نمایندگی کشورمان دارای توانمندی و هماهنگی خوبی برای موفقیت و تامین منافع ملی کشورمان هستند.

پایان خبر تیتروز

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "وزیر دادگستری: اولویت ما، حفظ منافع ملی در اسناد بین المللی است" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "وزیر دادگستری: اولویت ما، حفظ منافع ملی در اسناد بین المللی است"، کلیک کنید.